Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

      Luangkan masa kalian untuk membaca.. ambil peringatan dari Baginda
      Nabi sempena keputeraannya tahun ini.. tunjukkan kecintaan pada
      Rasulullah s.a.w...

      Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

      Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat
      berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad
      s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos
      2006.

      Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud
      'kesayanganku', jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda,
      Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan
      mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara
      kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23
      tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.
     
      Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau
      menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika
      berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi
      harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka
      menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau
      mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain.
      Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di
      sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan
      Undang-Undang Syariah di universiti ini.

      Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih
      setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di
      bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian
      lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika,
      selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari
      kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu.
      Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan
      dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga
      badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk
      pergi berwudhu' 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu dijaga sebaik
      mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

      Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail
      sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri.
      Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu
      sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di
      merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama' yg faqih dalam
      ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di
      sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali
      beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

      Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu
      lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk
      solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik
      air utk berwudhu' dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu
      membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh
      tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu
      beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik.
      Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik
      tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan
      spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku
      redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar
      kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri.."

      Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam
      biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun
      'forward message' pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana
      beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli
      keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.
      Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu
      qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan
      memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu
      tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar
      dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

      Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari
      arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau.
      Wajahnya SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau
      tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati
      beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan
      seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja.
      Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, "Assalamu'alaikum, ana
      Rasulullah.." Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah
      putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau
      nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda,
      kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi
      katakan "Enti fil masjidi" (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid
      Nabawi).. Allahuakbar!

      Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta' ala;
      "InnaAllahama' assobirin" (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg
      sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa
      bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda
      sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi
      katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; "Ya Syamimi,
      dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini,
      dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah
      bukakan hijab utk enti nampak ana.." Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi,
      terlintas di hatinya "Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!". Ya
      Rasulullah... Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah,
      memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

      Kemudian Nabi katakan lagi; "Sampaikan salamku buat sahabat2
      seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti.."
      Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; "Ummati.. ummati..ummati..." dan
      beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata
      Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi
      melangkah pergi. Beliau merintih, "Jangan pergi Ya Rasulullah.."
      tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah
      bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan
      ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana
      rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat
      akhir zaman ini? wallahua'lam...

      Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih
      dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam
      tidurnya "Jangan pergi Ya Rasululah..." Beliau kemudian menceritakan
      kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam
      Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran
      rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada
      Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita
      sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.

      Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah
      Alhamdulillah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar
      yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima
      anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat
      diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr
      Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya.
      Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit
      masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan
      menangis lagi utk kesakitan ini.

      Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah
      beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan
      dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu,
      beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu
      beliau pujuk diri utk tidak menangis. "Apa sangatlah sakit yg aku
      tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat
      Baginda Nabi s.a.w.."

      Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi,
      tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau
      katakan "Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg
      hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah..." Kemudian dgn izin
      Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang
      daripadanya mengatakan; "Assalamu'alaikum Ya Syamimi..Rasulullah
      s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa'
      ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan
      dan Ali.." Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan
      ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg
      amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina
      Uthman yg cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.

      Para Sahabat mengatakan; "Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk
      membantu enti.." Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah
      Al-Baqarah yg bermaksud:

      "Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa
      kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan
      itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg
      diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut.
      Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum
      mengatakan 'sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu
      janganlah kafir.' Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat
      itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn
      isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn
      sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang
      mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh,
      mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu,
      nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh,
      sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir,
      sekiranya mereka tahu.."

      Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2
      yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar.
      Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu
      ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg
      setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr
      mengatakan; "Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang
      sabar.." Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi
      meninggalkannya.

      Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus
      duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn
      mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan
      alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar
      bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh.." Semua sahabat yang ada
      di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air
      untuk berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada
      Allah s.w.t. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun
      belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah
      Engkau berikan.."

      Beliau berpesan pada kami; "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi
      yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi
      rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup
      berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk
      beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi
      menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi
      Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang
      sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat
      agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak
      mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya
      Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi
      kita bersabar..."

      Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari
      semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah
      mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda.
      Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari
      yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu
      sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul
      sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan...

      Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama
      para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para
      sahabat gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah
      Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda
      mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar
      sekali lagi bertanya Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?"
      Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku
      adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan
      sangat mencintaiku... Aku sangat rindu bertemu dengan mereka.."

      Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi.
      Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan
      ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

      p/s: sungguh...berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan
      dirimu..Ya Rasulullah!
      (kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar
      yang telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum
      ini..)

      sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai
      ummat nabi Muhammad S.A.W...
      banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua
      akan mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu'alam..(*_*)

      Nota: Orang2 yang bijaksana itu mengambil i'tibar, justeru, ambillah
      pengajaran kisah ini.

0 comments : Apa Pendapat Anda! Terma dan Syarat ▼
Sila Ambil Perhatian:
GO GET IBU tidak akan bertoleransi terhadap tilisan berbentuk SPAM. Komen yang dilihat melampau, tidak bertanggungjawab, menghina agama dan ahli-ahlinya akan dipadam sebaik sahaja dikesan oleh IBU. Kindly respect others!!!

There was an error in this gadget