Tsunami Dan Gempa Di Jepun Tanggal 1 Jan 2024

Assalamualaikum semua dan selamat malam.. Malam nie ibu nak share pasal gempa dan tsunami yang berlaku di Jepun betul-betul masuk tahun baharu 2024. Apa yang terjadi sebenarnya?

Foto ini memperlihatkan jalan yang runtuh dekat dengan kota Shika, Wilayah Ishikawa, sehari setelah gempa besar

Jepun dilanda gempa berkekuatan 7,4 Magnitud pada Isnin (1/1/2024). Sistem peringatan gempa sebelumnya sudah disiarkan, seperti momen yang dialami seorang warga Jepun ini. Ia mendapat peringatan awal di telefon bimbit beliau iaitu beberapa detik sebelum goncangan terjadi.

Di samping itu, gelombang setinggi 1,2 meter telah terhempas ke pelabuhan Wajima di Wilayah Ishikawa pada isnin (01/01) pukul 16.21 waktu setempat, menurut pejabat berita nasional NHK.

Kota Toyama di Wilayah Toyama juga melaporkan gelombang tsunami setinggi 0,8 meter.

Sebelumnya, pemerintah Jepun sudah meminta agar para penduduk di wilayah pesisir Noto di Wilayah Ishikawa agar “evakuasi secepatnya ke dataran tinggi,” demikian laporan dari NHK.

Sebuah bangunan runtuh akibat gempa di Wajima, Wilayah Ishikawa, Jepun..


Rumah roboh setelah berlaku gempa

Hingga saat ini, Pemerintah Jepun masih terus memperbaharui status keamanan pada wilayah yang terjejas bencana alam itu.

Di perbaharui 4 jam yang lalu

Gempa berkekuatan 7,6 magnitud itu memicu gelombang tsunami di pesisir utara dan tengah Jepun, dengan peringatan rasmi mengatakan gelombang tsunami di beberapa tempat di andaikan boleh mencapai 5 meter.

Korban jiwa akibat gempa besar yang mencetus peringatan tsunami di Semenanjung Noto dekat Wilayah Ishikawa, Jepun, bertambah menjadi 48 orang.

Semua korban meninggal ditemukan di Wilayah Ishikawa, di pantai barat Honshu, pulau utama Jepun.

Bangunan rumah yang roboh dan jalan-jalan raya yang rosak di Kanazawa, Wilayah Ishikawa pada Selasa (02/01)

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida mengatakan sekitar 1.000 anggota pasukan pertahanan Jepun kini berupaya melakukan pencarian dan penyelamatan di wilayah terjejas gempa.

"Pasukan pertahanan akan menghadapi banyak kekangan untuk mencapai area terjejas bencana kerana ruas jalan rosak, tapi orang-orang yang terjebak di bawah bangunan harus diselamatkan sesegera mungkin sebelum bangunan roboh," ujar Kishida, Selasa (02/01).

Pemandangan setelah gempa di Kanazawa,
Wilayah Jepun, Selasa (02/01).

Kepala sekretaris kabinet jepun, Yoshimasa Hayashi, mengimbau rakyat jepun agar waspada lantaran rentetan gempa disyaki masih akan berlangsung sehingga seminggu mendatang.

Pasukan pertahanan Jepun kini sedang berupaya menjangkau Semenanjung Noto yang terpencil akibat gempa melalui jalur laut.

Bangunan rumah roboh akibat gempa di Nanao, Jepun, 2 Januari 2024.

Nobuko Sugimori, warga Jepun berusia 74 tahun di Kota Nanao berkata bahawa dia belum pernah merasakan gempa dengan kekuatan sebesar ini sepanjang hidupnya.

"Saya berusaha memegang televisyen supaya tidak terjatuh, tapi saya bahkan tidak boleh mempertahankan diri saya yang berayun kuat [akibat getaran gempa]," kata Nobuko Sugimori kepada ibu pejabat berita Reuters.

Sampai Selasa (02/01), tidak ada lagi peringatan tsunami, dan statusnya diturunkan menjadi “imbauan”.Tsunami Dan Gempa Di Jepun Tanggal 1 Jan 2024

Ribuan orang yang tinggal di wilayah pesisir memilih bermalam di pusat evakuasi setelah diminta berpindah ke tempat yang lebih tinggi.
Sebanyak 18 WNI yang tinggal di Kota Suzu, Wilayah Ishikawa terpaksa bermalam di luar ruangan di atas bukit setelah gempa besar tersebut.

Bersama warga Jepun, mereka membuat unggun api untuk menghangatkan diri dari suhu musim dingin yang mencapai 0 darjah Celsius. Suhu diperkirakan akan lebih dingin selepas tengah malam waktu setempat.

Setakat itu jerlah dahulu sedikit sebanyak yang ibu tahu pasal isu nie.. tapi memang betul-betul kebetulan tepat dengan masuknya tahun baru. Tak tahulah apa petanda sebenarnya yang Allah nak tunjuk.  

Apapun kita sekarang berada di akhir zaman dan semakin hampir dengan hari kiamat. Oleh itu, jomlah sama-sama kita perbanyakkan amalan ibadah untuk tahun baru nie supaya bekalan kita cukup untuk akhirat kelak..

0 Ulasan