Happy Wedding Prince Mateen & Anisha Rosnah

Assalamualaikum semua kawan-kawan ibu.. Korang semua apa khabar? Ibu harap korang semua di beri kesihatan yang baik dan sentiasa tabah menghadapi liku-liku kehidupan seharian.

Malam nie ibu nak kongsi cerita viral yang lalu lalang kat fyp tiktok ibu dari kelmarin lagi iaitu Perkahwinan di Raja Prince Mateen dengan Anisha Rosnah. Ok jom kita mulakan gosip nie.. hehehe 😂

Diorang nie kahwin Pada 14 Januari 2024, Putera Abdul Mateen, putera Sultan Haji Hassanal Bolkiah dari Brunei, berkahwin dengan Paduka Seri Anisha Rosnah binti Adam (Anisha Isa Kalebic). Pengantin perempuan itu adalah cucu kepada penasihat kepada pemimpin Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah. Majlis resepsi perkahwinan (Istiadat Bersanding Diraja) berlangsung di balai takhta diraja Istana Nurul Iman, di ibu kota Bandar Seri Begawan.

Sekilas Video moment indah persandingan

Putera Mateen, 32, yang merupakan anak kepada Sultan Brunei, memakai pakaian tentera untuk berkahwin secara rasmi dengan Yang Mulia Anisha, 29, cucu kepada salah seorang penasihat khas sultan, Pehin Dato Isa.

Duli Yang Maha Mulia Anisha Rosnah,29 pula adalah cucu kepada salah seorang penasihat khas sultan, Pehin Dato Isa. Beliau juga merupakan lulusan dari Universiti Bath di United Kingdom. Dia adalah pemilik jenama fesyen Silk Collective. Beliau juga merupakan pengasas bersama Authentirary, sebuah agensi pelancongan yang menyediakan pengalaman kebudayaan di banyak negara.

Pasangan itu meraikan bersanding (resepsi perkahwinan) mereka pada hari Ahad, dengan majlis yang meriah di ibu negara Brunei, Bandar Seri Begawan. Susulan majlis itu, pasangan itu diiktiraf secara rasmi sebagai suami isteri. Bersanding berlangsung di Balai Singgahsana Indera Buana, balai takhta diraja Istana Nurul Iman, kediaman rasmi Haji Hassanal Bolkiah Brunei, Sultan dan Perdana Menteri Brunei.

Bersanding itu berlangsung pada hari kelapan sambutan perkahwinan selama 10 hari itu, yang merangkumi beberapa upacara adat budaya dan keagamaan.

Video perjalanan upacara majlis

Kemeriahan bermula pada 7 Januari lalu dengan majlis akad nikah, keluarga pengantin lelaki secara rasminya mengisytiharkan hasrat untuk mengahwini pengantin perempuan. Ia diikuti pada keesokan harinya dengan persembahan oleh pemuzik istana diraja untuk mengumumkan secara rasmi permulaan perayaan.

Pada hari Selasa, hari ketiga, majlis pertunangan termasuk keluarga pengantin lelaki membawa hadiah simbolik ke kediaman pengantin perempuan. Ia diikuti dengan upacara bedak pada hari keempat. Dalam majlis ini, ahli keluarga pengantin lelaki dan perempuan menyapu bedak pada tangan pasangan.

Pada hari Khamis, hari kelima, pasangan pengantin secara rasmi bertukar ikrar di majlis keagamaan.

Barisan tetamu undangan terhormat

Dilaporkan terdapat 5,000 tetamu yang hadir, termasuk anggota kanan kerabat diraja Brunei, serta beberapa kerabat diraja dan kenamaan antarabangsa. Raja Bhutan Jigme Khesar Namgyel Wangchuck dan Ratu Jetsun Pema, Presiden Indonesia Joko Widodo dan Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr semuanya bergambar pada majlis itu.

Selepas majlis resepsi itu, pasangan itu mengambil bahagian dalam perarakan melalui jalan-jalan di Bandar Seri Begawan, di mana ribuan orang ramai berjejer di jalanan untuk memeriahkan pengantin baru.

Putera Brunei Abdul Mateen dan Duli Yang Maha Mulia Anisha Rosnah melambai dari kereta mereka semasa perarakan perkahwinan di Bandar Seri Begawan pada 14 Januari. AFP

Pasangan itu berdiri dan duduk di belakang kereta Rolls-Royce atas terbuka sambil melambai kepada penonton ketika mereka memandu melalui ibu kota.

Hajah Aminah Abd Morsidee, 91 yang telah melihat lima perkahwinan diraja sepanjang hayatnya, berkata dia "gembira melihat Putera Mateen mengahwini Anisha yang cantik"

Guru sekolah Norliha Mohamad Din, 37, berkata ia adalah "momen sekali dalam seumur hidup"Begitulah sedikit sebanyak pendapat orang awam tentang majlis perkahwinan tersebut.

Apapun kita sekadar mengucapkan

SELAMAT PENGANTIN BARU

Prince Mateen ❤️ Anisha Rosnah

Semoga Allah merahmati kalian berdua dunia akhirat. Semoga berbahagia selalu, tetap tabah menghadapi liku-liku kehidupan seharian, berbahagia selalu dan hubungan kekal hingga ke Jannah..

0 Ulasan