Apa itu Hashtag?
Hashtag adalah penggunaan lambang ‘#’ di depan sebarang perkataan yang dipilih contohnya #ithmm. Ia digunakan dalam laman media sosial seperti twitter dan facebook untuk tujuan mengelaskan topik-topik tertentu agar lebih mudah dicari.
Adalah apa-apa perkataan yang dimulakan dengan lambang ‘#’ tanpa mengandungi jarak atau space seperti ini “#ithmm” atau #TipsIt dan seringkali digunakan dalam media sosial.
Setelah sekian lama menggunakan hashtag ini, pernakah terlintas di fikiran anda apakah hashtag sebenarnya?
Luangkan sedikit masa anda untuk mengetahui apa itu hastag, asal usulnya dan bagaimana cara pakai @ cara gunanya dalam media sosial seperti twitter, instagram, facebook dan lain-lain.
Pengenalan ringkas Hashtag
Hashtag adalah gabungan 2 perkataan iaitu Hash + Tag = Hashtag. Kadangkala juga ia disebut “sharp” atau simbol “pagar”.
Simbol Hash = #.
Ingat tak panggilan operator telefon berbunyi “Sila masukkan nombor telefon anda di ikuti dengan butang hash“?
Pada butang dail telefon simbol ini terletak pada bahagian paling bawah sebelah kanan.
Tag pula boleh dikatakan sebagai penanda atau label untuk memudahkan kita mengenali, mencari dan menyusun sesuatu.
Asal usul: Dari mana datangnya Hastag?
Tag metadata sebenarnya telah wujud sejak sekian lama, pertama kali digunakan pada tahun 1988 di platform yang dikenali sebagai Internet Relay Chat atau IRC. Mereka digunakan begitu banyak seperti sekarang, untuk mengelompokkan mesej, imej, kandungan, dan video ke dalam kategori. Tujuannya tentu, pengguna hanya boleh mencari hashtag dan mendapatkan semua kandungan yang berkaitan dengannya.
Oktober 2007, apabila Nate Ridder, seorang penduduk San Diego, California, mula melancarkan semua jawatannya dengan hashtag #sandiegofire. Ia bertujuan untuk memaklumkan kepada orang ramai di seluruh dunia tentang kebakaran liar yang sedang berlaku di kawasan itu pada masa itu.
Stowe Boyd adalah blogger yang mula-mula dikatakan secara rasmi menamakan mereka "hash tags" dalam catatan blog pada bulan Ogos, 2007. Saya masih ingat membaca postingan blog itu kerana, pada masa itu, ia adalah satu-satunya perkara yang muncul dalam hasil carian apabila anda ingin tahu Googled istilah "hash tag".
Menjelang bulan Julai 2009, hashtags Twitter telah diterima pakai secara rasmi oleh Twitter dan apa sahaja dengan # di hadapannya menjadi berkaitan hiper. Dan langkah itu kemudiannya menonjol apabila Twitter memperkenalkan " Top Trending ", meletakkan hashtags paling popular di laman utamanya.
Penggunaan hashtag
Penggunaan hashtag pada mulanya digunakan secara meluas di Twitter. Tetapi kini, ia telah meresap ke media sosial lain seperti Instagram, Facebook, Tumblr, dan sebagainya. Bagi anda yang tidak tahu apa fungsi hashtag dan cara menggunakannya di media sosial, berikut ulasannya. Berikut fungsi hashtag di media sosial
Fungsi Hashtag Instagram yang Belum Diketahui Banyak Orang
Karena banyak orang yang memanfaatkan hashtag ini untuk mencari sesuatu yang dibutuhkannya secara cepat, maka penggunaan hashtag memang sangat efektif untuk digunakan. Berikut beberapa poin penting terkait fungsi hashtag:
1. Dapat Menambah Jumlah Followers dan Kepopuleran.
4. Untuk Akses Promosi Produk di Instagram
Kedai dalam talian, pasti akan dibantu dengan mempunyai hashtag di Instagram. Kerana hashtag ini bukan sahaja boleh dipaparkan dalam siaran, tetapi juga boleh disenaraikan dalam biografi akaun anda, dan juga pada cerita Instagram. Jadi sesetengah influencer atau celebgram biasanya akan mempromosikan produk menggunakan hashtag juga supaya mudah dicari dan dicari. Dengan cara itu, proses promosi produk menggunakan hashtag ini boleh menjadi lebih luas dan tersebar lebih cepat.
5. Untuk memudahkan anda mencari acara
Jika ada acara, mereka akan membiasakan diri menggunakan hashtag Instagram agar ramai yang menyertai acara tersebut. Sebagai contoh, jika ada giveaway produk, akan ada hashtag yang membaca penerangan produk. Sebagai contoh, untuk produk kecantikan, terdapat hashtag khas yang berbunyi "Beautiful Natural Together..." yang menyebut nama produk, atau jargon lain yang unik dan mudah dihafal.
Daripada maklumat ini, kita dapat melihat bahawa hashtags Instagram adalah alat yang sangat membantu dalam proses pemasaran seseorang. Kerana ciri ini boleh menjangkau khalayak yang ramai dalam masa yang agak singkat. Anda boleh berunding dengan pakar pemasaran digital sebelum melakukan pemasaran melalui hashtags Instagram. Supaya pemasaran dapat berjalan dengan lebih berkesan dan tepat sasaran.
Tempat lahirnya hashtag. Digunakan lebih meluas jika dibandingkan dengan media sosial lain.
0 Ulasan