Apa itu Hashtag? #jangantahugunasahaja

Apa itu Hashtag?


Hashtag adalah penggunaan lambang ‘#’ di depan sebarang perkataan yang dipilih contohnya #ithmm. Ia digunakan dalam laman media sosial seperti twitter dan facebook untuk tujuan mengelaskan topik-topik tertentu agar lebih mudah dicari.


Adalah apa-apa perkataan yang dimulakan dengan lambang ‘#’ tanpa mengandungi jarak atau space seperti ini “#ithmm” atau #TipsIt dan seringkali digunakan dalam media sosial.


Setelah sekian lama menggunakan hashtag ini, pernakah terlintas di fikiran anda apakah hashtag sebenarnya?


Luangkan sedikit masa anda untuk mengetahui apa itu hastag, asal usulnya dan bagaimana cara pakai @ cara gunanya dalam media sosial seperti twitter, instagram, facebook dan lain-lain.


Pengenalan ringkas Hashtag


Hashtag adalah gabungan 2 perkataan iaitu Hash + Tag = Hashtag. Kadangkala juga ia disebut “sharp” atau simbol “pagar”.


Simbol Hash = #.


Ingat tak panggilan operator telefon berbunyi “Sila masukkan nombor telefon anda di ikuti dengan butang hash“?


Pada butang dail telefon simbol ini terletak pada bahagian paling bawah sebelah kanan.


Tag pula boleh dikatakan sebagai penanda atau label untuk memudahkan kita mengenali, mencari dan menyusun sesuatu.


Asal usul: Dari mana datangnya Hastag?


Tag metadata sebenarnya telah wujud sejak sekian lama, pertama kali digunakan pada tahun 1988 di platform yang dikenali sebagai Internet Relay Chat atau IRC. Mereka digunakan begitu banyak seperti sekarang, untuk mengelompokkan mesej, imej, kandungan, dan video ke dalam kategori. Tujuannya tentu, pengguna hanya boleh mencari hashtag dan mendapatkan semua kandungan yang berkaitan dengannya.


Oktober 2007, apabila Nate Ridder, seorang penduduk San Diego, California, mula melancarkan semua jawatannya dengan hashtag #sandiegofire. Ia bertujuan untuk memaklumkan kepada orang ramai di seluruh dunia tentang kebakaran liar yang sedang berlaku di kawasan itu pada masa itu.


Stowe Boyd adalah blogger yang mula-mula dikatakan secara rasmi menamakan mereka "hash tags" dalam catatan blog pada bulan Ogos, 2007. Saya masih ingat membaca postingan blog itu kerana, pada masa itu, ia adalah satu-satunya perkara yang muncul dalam hasil carian apabila anda ingin tahu Googled istilah "hash tag".


Menjelang bulan Julai 2009, hashtags Twitter telah diterima pakai secara rasmi oleh Twitter dan apa sahaja dengan # di hadapannya menjadi berkaitan hiper. Dan langkah itu kemudiannya menonjol apabila Twitter memperkenalkan " Top Trending ", meletakkan hashtags paling popular di laman utamanya.


Penggunaan hashtag 


Penggunaan hashtag pada mulanya digunakan secara meluas di Twitter. Tetapi kini, ia telah meresap ke media sosial lain seperti Instagram, Facebook, Tumblr, dan sebagainya. Bagi anda yang tidak tahu apa fungsi hashtag dan cara menggunakannya di media sosial, berikut ulasannya. Berikut fungsi hashtag di media sosial


Fungsi Hashtag Instagram yang Belum Diketahui Banyak Orang

 

Karena banyak orang yang memanfaatkan hashtag ini untuk mencari sesuatu yang dibutuhkannya secara cepat, maka penggunaan hashtag memang sangat efektif untuk digunakan. Berikut beberapa poin penting terkait fungsi hashtag:


1. Dapat Menambah Jumlah Followers dan Kepopuleran.


Kini ada banyak orang yang tiba-tiba viral dengan berbagai keunikannya, maka semua itu tentu tak lepas juga dari peran kerja hashtag instagram yang membuat mereka dapat dengan mudah ditemukan dan dilihat oleh seluruh dunia. Jadi jangan kaget bila seorang yang sedang viral tersebut memiliki jumlah followers banyak, hal ini disebabkan karena keunikan merekalah yang jadi daya tarik utama.

2. Untuk Memudahkan Pencarian Lokasi

Dalam aplikasi Instagram, anda yang memuat turunnya akan sentiasa diminta kebenaran untuk melihat lokasi semasa anda. Dengan cara itu, ini benar-benar menguntungkan orang perniagaan, terutamanya penjual semula yang menyediakan produk. Kerana biasanya ada yang akan mencari produk di kawasan sendiri, supaya kos penghantaran juga lebih berpatutan.

3. Untuk Mengelompokkan Kandungan Tertentu

Seterusnya, hashtag Instagram berfungsi dalam mengumpulkan kandungan tertentu, yang boleh kita berikan contoh kandungan masakan seperti. Jadi, jika anda menaip hashtag atau tanda cincang, disertai dengan perkataan tambahan tertentu seperti "Kulinari Tradisional", maka semua kandungan yang berkaitan dengan makan, kaedah memasak, atau semua yang berkaitan dengan hidangan masakan tradisional tertentu akan muncul. Kandungan yang anda temui boleh dalam bentuk video atau foto, yang disiarkan dengan maklumat kapsyen bersama hashtag.

4. Untuk Akses Promosi Produk di Instagram


Kedai dalam talian, pasti akan dibantu dengan mempunyai hashtag di Instagram. Kerana hashtag ini bukan sahaja boleh dipaparkan dalam siaran, tetapi juga boleh disenaraikan dalam biografi akaun anda, dan juga pada cerita Instagram. Jadi sesetengah influencer atau celebgram biasanya akan mempromosikan produk menggunakan hashtag juga supaya mudah dicari dan dicari. Dengan cara itu, proses promosi produk menggunakan hashtag ini boleh menjadi lebih luas dan tersebar lebih cepat.


5. Untuk memudahkan anda mencari acara


Jika ada acara, mereka akan membiasakan diri menggunakan hashtag Instagram agar ramai yang menyertai acara tersebut. Sebagai contoh, jika ada giveaway produk, akan ada hashtag yang membaca penerangan produk. Sebagai contoh, untuk produk kecantikan, terdapat hashtag khas yang berbunyi "Beautiful Natural Together..." yang menyebut nama produk, atau jargon lain yang unik dan mudah dihafal.


Daripada maklumat ini, kita dapat melihat bahawa hashtags Instagram adalah alat yang sangat membantu dalam proses pemasaran seseorang. Kerana ciri ini boleh menjangkau khalayak yang ramai dalam masa yang agak singkat. Anda boleh berunding dengan pakar pemasaran digital sebelum melakukan pemasaran melalui hashtags Instagram. Supaya pemasaran dapat berjalan dengan lebih berkesan dan tepat sasaran.

Tempat lahirnya hashtag. Digunakan lebih meluas jika dibandingkan dengan media sosial lain.


0 Ulasan