Al-Qassam, Roket dan Drone Ababil

Terkini sehingga 16/7/20 ilayah Israel, Briged Al-Qassam juga mengerahkan drone ke wilayah  Yahudi  . 

Namun pertahanan e tersebut tidak memberi impak fizikal yg besar dalam pertempuran Hamas dan bak jatuh pesawat tanpa juruterbang tersebut pada Isnin, 14 Julai waktu setempat. Meski begitu, tetap saja pesawat tanpa juruterbang yang diberi nama Ababil ini mencerminkan level baru kecanggihan teknologi Hamas, dan Israel memandang hal ini dengan serius.

Ini pertama kalinya Hamas meluncurkan sebuah  drone  ke Israel. Meskipun pegawai-pegawai tentera Israel telah sejak lama tahu bahawa kelompok tersebut memiliki teknologi ini. 

"Hamas mencuba segalanya yang dia boleh untuk memberikan tindakan dan serangan balas, dan adalah hal penting bagi kita mempersiapkan tentera dengan sistem pertahanan pperingkat tertinggi kita," kata Menteri Pertahanan Israel Moshe Yaalon - AFP, Selasa (15/7/2014).

"Penembakan pesawat tanpa juruterbang dengan sistem pertahanan udara kami ini merupakan contoh usaha mereka untuk menyerang kami dengan cara apapun yang mungkin," tambahnya.

Menurut Isaac Ben-Israel, Jeneral Angkatan Udara Israel dan mantan ketua badan antariksa Israel, drone Hamas mirip dengan pesawat yang dikirimkan gerilyawan Hizbullah di Lebanon selama perang tahun 2006 dulu.

Dikatakannya, kemampuan drone tersebut terbatas. "Namun di masa akan datang, teknologi ini akan semakin meningkat. 

0 comments : Apa Pendapat Anda! Terma dan Syarat ▼
Sila Ambil Perhatian:
GO GET IBU tidak akan bertoleransi terhadap tilisan berbentuk SPAM. Komen yang dilihat melampau, tidak bertanggungjawab, menghina agama dan ahli-ahlinya akan dipadam sebaik sahaja dikesan oleh IBU. Kindly respect others!!!

There was an error in this gadget